Publicerad: 2008-12-13 09:00, senaste uppdaterad: 2010-04-07 13:04
Läs upp
Liten bil och snäv vändradie gör Toyota iQ extremt smidig i stadstrafiken och så sticker den ut ur mängden. <br>
Foto: Johannes Collin
Laddar...

En riktigt rymlig minibil

RECENSION: Toyota iQ är liten men känns vuxen. iQ är knappt större än minibilen Smart och lika lätt som Smart hittar iQ parkeringar där man inte trodde att det är möjligt, skriver Johannes Collin.

Toyota iQ 1.0
Motor: 3-cylindrig bensinmotor, 998 cm3, dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Effekt 68 hk (50 kW) vid 6 000 varv/min, vridmoment 91 Nm från 4 800 varv/min. Toppfart 150 km/tim, acceleration 0-100 km/tim på 9,5 sekunder
Chassi: Fyrhjulsdriven. Framhjulsupphängning Mc Pherson, flerlänkad bakaxel med skruvfjädring, kuggstångsstyrning med servo, skivbromsar fram och bak. ABS. Antisladd.
Mått och vikter: Längd 299, bredd 168, höjd 150 cm, axelavstånd 200 cm. Tjänstevikt ca 950 kg. Maxlast ca 300 kg. Bagagevolym 32-238 liter. Släpvagnsvikt 0 kg.

Pris: 137 800 kronor
Bränsleförbrukning: 0,43 l/mil
Utsläpp CO2: 99 g/km
Konkurrenter i klassen: Smart, Fiat 500, Toyota Aygo, Mini



Läs mer: + Biltester

Toyota iQ gör gränder till boulevarder och trots det ryms fyra personer i den lilla kupén om nöden kräver det.
"Så rymlig" är första tanken som slår mig när jag kliver in i Toyota iQ. Till det yttre ser bilen så otroligt liten ut men den futuristiska formgivningen lurar ögat en aning, iQ är faktiskt bara ett par centimeter smalare än storebror Yaris. Tack vare bredden sitter två fullvuxna karlar riktigt bra i framsätena utan risk för att behöva gnugga axlarna mot varandra.
Bakom ratten känns iQ som en stor bil men det hade inte gjort något om förarstolen gick att sänka. Nu sitter långa förare så högt upp att det till exempel blir svårt att se rödljusen när man står längst fram i kön.
På passagerarplatsen fram är det mycket gott om benutrymme och dessutom är en del av instrumentbrädan urgröpt vilket gör det möjligt att skjuta fram stolen extra mycket. Tack vare lösningen med stolen är det möjligt för två långa personer att sitta efter varandra på höger sida.
Passagerarplatsen bakom föraren däremot går knappt att använda ens för barn och då måste dessutom föraren vara ganska kort.

Med fyra personer i bilen finns knappt plats för en klase bananer i bagageutrymmet men med bara tre eller ännu hellre två personer blir lastutrymmet riktigt hyggligt. Men lasta inte för mycket bara för det, för något lastskydd verkar inte vara på gång.
Komforten överraskar också. Små bilar med kort axelavstånd ger för det mesta ganska struttig gång som kompenseras med hård fjädring. Och visst känns det att iQ har kort axelavstånd men Toyotas ingenjörer har trots det lyckats göra bilen riktigt komfortabel för sin storlek.
På landsvägen är iQ riktigt rolig att köra, på motorvägen fungerar den bra men det är naturligtvis i stan bilen kommer till sin fulla rätt. Med sin otroligt snäva vändcirkel är det en barnlek att manövrera sig fram genom trånga gränder. Känslan av att köra baklastare (bakhjulsstyrd traktor) ligger nära och de korta överhängen gör att man hela tiden vet var hörnen är. I den hetsiga Milano-trafiken gör däremot de tjocka takstolparna bak det ganska svårt att hålla koll på fordon snett bakom. Men den dåliga bakåtsikten kompenseras till viss del av de stora backspeglarna, skönt!

Under huven fram ser det knappt ut att finnas plats för en motor men där sitter en lite trecylindrig bensinmotor på 68 hästkrafter. Det finns en lite större dieselmotor också men den har inte Toyota planerat att ta in till Sverige.
Det finns två växellådor att välja mellan, antingen en manuell femväxlad låda eller automatisk CVT-låda. CVT är en form av modern variatordrift som sällan passar särskilt bra i personbilar men Toyota har fått till lådan och i iQ passar den utmärkt.
Med 68 hästkrafter är inte iQ någon raket men effekten räcker till gott och väl och med lite planering är det inga problem att hinna om lastbilarna ute på småvägarna.
Toyota hävdar att bilen drar 0,43 liter per mil vid blandad körning men det är en siffra som är svår att nå. Vid lugn blandad körning hamnar förbrukningen snarare strax över halvlitern, å andra sidan - om du ligger på ordentligt är det svårt att få upp förbrukningen över 0,8 l/mil.
Som vanligt när nya bilar visas så är det mycket prat om hur ungdomlig den är och att det här blir en bil för unga. Och visst, iQ kommer garanterat att locka många unga som vill ha en lite annorlunda pendlarbil men den passar även utmärkt för äldre med sin lättkördhet och fina komfort.
Toyota siktar på att sälja cirka 1 700 iQ i Sverige nästa år men det är nog en försiktig uppskattning, den här bilen kommer att bli riktigt populär!

Av: Johannes Collin/TT Spektra

Bild: Björn Olsson
Foto: Björn Olsson 

VW Golf gör skäl för kvalitetsryktet

Bild: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw 

Mégane i ny form

Bild: Rolf Gildenlow
Foto: Rolf Gildenlow 

Katt med klös

Bild: Rolf Gildenlow
Foto: Rolf Gildenlow 

Vinnande koncept

Bild: Rolf Gildenlöw/TT Spektra
Foto: Rolf Gildenlöw/TT Spektra 

Subaru Forester 2,0D X

Bild: Lennart Pettersson
Foto: Lennart Pettersson 

I sista stund!

Volvo V50 DRIVE

Bild: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw 

Ny höjdare från Honda

Bild: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw 

Kall japan för en sval marknad

Bild: Johannes Collin
Foto: Johannes Collin 

Ingen bil för vintertider

Bild: Ford
Foto: Ford 

En roligare Fiesta

Bild: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw 

Qashqai vinner i längden

Bild: Johannes Collin
Foto: Johannes Collin 

En riktigt rymlig minibil

Bild: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw 

En favorit i nya kläder

Bild: Johannes Collin
Foto: Johannes Collin 

Q5 en miljövänligare SUV

Bild: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw 

Ford Edge Fuel Cell Plugin Hybrid

68070.jpg
 

Nissan GT-R

Bild: Scanpix
Foto: Scanpix 

Ford för fräcka

Bild: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw 

Audi A4 Avant 2,0 TDI

Bild: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw 

Saab Turbo X

Bild: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw 

Fiat 500 1,3 Multijet

Bild: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw 

Mazda 6 Kombi

62118.jpg
 

BMW 118d

Bild: Johannes Collin
Foto: Johannes Collin 

Mitsubishi Lancer 1,8 MIVEC

Bild: Scanpix
Foto: Scanpix 

Kia Pro Cee'd

Bild: Scanpix
Foto: Scanpix 

Jaguar XF 2,7 D

Bild: Johannes Collin
Foto: Johannes Collin 

Suzuki Splash 1,0

Bild: Johannes Collin
Foto: Johannes Collin 

Peugeot 308 1,6 VTi

Bild: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw 

Volvo V70 2,0F

Bild: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw 

Renault Laguna 2,0

Tipsa oss

Synpunkter, förslag eller tips?
Kontakta nyhetschef Johanna Odlander.
E-post: johanna.odlander@unt.se

 

bil-tester

Läs våra senaste bil-tester

 

Seriebloggen

Svart humor på vit bakgrund. Se fler på Isabelle Söders blogg »